דפים

יום ראשון, 27 במרץ 2011

מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה אֵצֶל הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב; וּדְבָרִים שֶׁאֶפְשָר לִלְמוֹד מִמֶּנוּ


מתוך אתר  תמונות ירושלים
פַּעַם אַחָת, יָשַב הָרַב הַקָדוֹש רַבִּי יִשְׂרָאֵל בַּעַל שֵׁם טוֹב, עִם תַלְמִידַיו וּלְפֶתַע צָחַק קְצָתשְׁאָלָוּהוּ תַלְמִידַיו, לָמָה צָחַק?
סִיפֵּר לָהֶם הַבַּעַל שֵם טוֹב: בִּמְדִינָה אָחָת בָּנָה שָׂר אֶחָד אַרְמוֹן מְפוֹאָר וְיָפֶה בְּמֶשֶךְ כַּמָה שָׁנִים. וְכָעֵת – אִיש צַדִּיק שֶׁנִמְצָא בָּאֵזוֹר הַהוּא, רַץ לִתְּפִילַת מִנְחָה. וְהִנֵה, יָרַד גֶּשֶׁם וּבָרָד חָזָק, וְהַצַּדִּיק הַזֶּה נִכְנַס לָאַרְמוֹן הַמְּפֹאָר לַחֲסוֹת מֵהַגֶּשֶם. כְּשֶׁפָּסַק הַגֶּשם הֶחָזָק וְהֶחָסִיד הַזֶּה יָצָא מֵהַבְּנְיָן – מִיָד נָפַל כָּל הַבִּנְיָן.
הִמְשִׁיךְ הַבַּעַל שֵׁם טוֹב: וְאֵיךְ לֹא אֶצְחַק (מֵהִתְפַּעֲלוּת) מֵהָאוֹפֶן הַזֶּה שֶׁה' מַנְהִיג וּמְנַהֵל את הַעוֹלָם? הַמָּטָרָה שֶׁל כָּל הַבִּנְיָן הָיְתָה כְּדֵי שֶׁהַצַּדִּיק הַזֶּה יוּכַל לְהִסְתַּתֵּר בּוֹ לִזְמַן קָצָר. בָּרֶגַע שֶׁהוּא הִשְׁתַּמֵּשׁ בָּאַרְמוֹן לַמַטָרָה הַזוֹ, כְּבָר מִילְאוּ הַעֵצִים וְהָאֲבָנִים אֶת תַפְקִידַם וְלֹא הָיְתָה כָּל סִיבָּה שֶׁיִשָּאֲרוּ לַעֲמוֹד – וְהֵם נָפְלוּ...
אַחֲרֵי זְמַן מָה הִגִּיעוּ עִתּוֹנִים שֶׁסִּפְּרוּ אֵיךְ נָפַל פִּתְאוֹםֹ הָאַרְמוֹן הַמְּפֹאָר – בְּדִיוּק בְּאוֹתָה שָעָה שֶׁהַבַּעַל שֵׁם טוֹב צָחַק..

רְאוּ, יְלָדִים, דָּבַר נִפְלָא
מִי שֶׁבָּנָה  אֶת הָאַרְמוֹן, חָשַׁב שֶׁהוּא בּוֹנֶה אוֹתוֹ בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ, בְּמֶשֶׁךְ זְמַן רָב. אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהוּא מַנְהִיג אֶת כָּל הָעוֹלָם, הָיְתָה לוֹ כַּוָּנָה אַחֶרֶת כְּשֶׁהִכְנִיס בָּרֹאשׁוֹ שֶׁל הַשָּׂר אֶת הַמַּחְשָׁבָה לִבְנוֹת: כְּדֵי שֶׁהַצַּדִּיק יִמְצָא שֵׁם מַחֲסֶה, וּכְדֵי שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים הַלָּלוּ יְמַלְּאוּ אֶת תַּפְקִידָם בְּעֶזְרָה לְאָדָם צַדִּיק וְחָסִיד. גַּם הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים כְּאִלּוּ "חִכּוּ" לְזֶה.  
לָנוּ זֶה יָכֹל לְהֵרָאוֹת אוּלַי "מְשֻׁנֶּה" בָּרֶגַע הָרִאשׁוֹן: מָה, כָּל הַשָּׁנִים שֶׁל הַבִּנְיָן בִּשְׁבִיל הָרֶגַע הָאֶחָד הַזֶּה?
אֲבָל בֶּאֱמֶת, הַחֶשְׁבּוֹן הָאֲמִתִּי הוּא לֹא דַּוְקָא לְפִי הַ"כַּמּוּת" אֶלָּא לְפִי הָ"אֵיכוּת". לְדֻגְמָה: יֵשׁ לָאָדָם גּוּף גָּדוֹל, וּבְתוֹכוֹ מֹחַ וְלֵב קְטַנִּים – אֲבָל בָּרוּר שֶׁהֵם הָעִקָּרִיִּים. מִבְּחִינַת הַתַּפְקִיד, הַחֲשִׁיבוּת, הֵם הָעִקָּר. זֶה נִקְרָא "אֵיכוּת". בְּעוֹלָם יֵשׁ הָמוֹן בְּעָלֵי חַיִּים, וּבְכָל זֹאת מִבְּחִינַת הָאֵיכוּת – הָאָדָם הוּא הֶחָשׁוּב בְּיוֹתֵר. מֻתָּר לוֹ אֲפִלּוּ לֶאֱכוֹל בָּשָׂר שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִּים שֶׁנִּשְׁחֲטוּ. לָמָּה? כִּי הוּא הָעִקָּר. הֵם מְשַׁמְּשִׁים אוֹתוֹ.
גַּם בַּסִּפּוּר שֶׁלָּנוּ יֵשׁ כַּמּוּת (הַגֹּדֶל שֶׁל הַבִּנְיָן, הַזְּמַן הָרַב שֶׁהֵכִינוּ אוֹתוֹ לַשָּׂר הַגּוֹי) – וְיֵשׁ אֵיכוּת (הָאִישׁ הַצַּדִּיק. וְגַם זֶה שֶׁהָעֵצִים וְהָאֲבָנִים יְשַׁמְּשׁוּ לְדָבָר חָשׁוּב וְלֹא סְתָם לִשְׁטֻיּוֹת).
לִפְעָמִים גַּם הַ"כַּמּוּת" יְכוֹלָה לְשַׁמֵּשׁ בִּשְׁבִיל הָאֵיכוּת: בּוֹנִים בִּנְיַן גָּדוֹל – כְּדֵי לַעֲשׂוֹת בּוֹ מַעֲשִׂים טוֹבִים. בֵּית מִדְרָשׁ, בֵּית כְּנֶסֶת, בַּיִת שֶׁאֶפְשָׁר לְגָדֵל  בּוֹ מִשְׁפָּחָה טוֹבָהמַשְׁקִיעִים הַרְבֵּה זְמַן כְּדֵי לַעֲזֹר לְמִישֶׁהוּ..
בְּמִקְרֶה כָּזֶה – גַּם הַכַּמּוּת חֲשׁוּבָה, כִּי הִיא  עוֹזֶרֶת לָ"אֵיכוּת": הִיא עוֹזֶרֶת לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה יוֹתֵר טוֹב מֵאֲשֶׁר אִם הָיָה בַּיִת קָטָן, אוֹ אִם הָיָה רַק קְצָת זְמַן לַעֲזֹר.

תִּרְאוּ כַּמָּה דְּבָרִים לָמַדְנוּ:
לָמַדְנוּ שֶׁהַשֵּׁם מַשְׁגִּיחַ עַל כָּל הָעוֹלָם וּמַנְהִיג כָּל דָּבָר.
לָמַדְנוּ שֶׁלִּפְעָמִים אָדָם חוֹשֵׁב עַל מַשֶּׁהוּ שֶׁהוּא בִּשְׁבִיל מַטָּרָה מְסֻיֶּמֶת – אֲבָל ה' מְתַכְנֵן אֶת זֶה לְמַשֶּׁהוּ אַחֵר. יוֹתֵר חָשׁוּב. כַּמָּה מֻפְלָאָה הַהַנְהָגָה שֶׁל ה'.
לָמַדְנוּ שֶׁהָ"אֵיכוּת" – הַתֹּכֶן שֶׁל הַדָּבָר, הַמַּטָּרָה שֶׁלּוֹ, הַטּוֹב שֶׁבּוֹ – יוֹתֵר חֲשׁוּבָה מֵהַ"כַּמּוּת", הַגֹּדֶל, הַיֹּפִי, הַכַּמּוּת שֶׁל הַזְּמַן.
לָמַדְנוּ שֶׁאֶפְשָׁר גַּם אֶת הַ"כַּמּוּת" לְנַצֵּל לָ"אֵיכוּת", לַטּוֹב, וְאָז זֶה מוֹסִיף לַטוֹב, וּמַתְאִים לַצּוּרָה שֶׂה' מַנְהִיג אֶת הָעוֹלָם.
לָמַדְנוּ שֶׁלְּכָל דָּבָר בְּעוֹלָם יֵשׁ תַּפְקִיד וּמַטָּרָה מָה'.
לָמַדְנוּ כַּמָּה חָשׁוּב וְיָקָר הוּא אִישׁ טוֹב, צַדִּיק וְחָסִיד.
לָמַדְנוּ שֶׁגַּם הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים – שֶׁלֹּא "מַרְגִּישִׁים", כְּמוֹ בְּנֵי הָאָדָם – בְּכָל זֹאת, גַּם הֵם כְּאִלּוּ, "שְׂמֵחִים" שֶׁמִּלְּאוּ אֶת תַּפְקִידָם שֶׁבִּשְׁבִילוֹ נִבְרְאוּ.
וְלָמַדְנוּ – אֵיךְ הַבַּעַל שָׂם טוֹב הַקָּדוֹשׁ רָאָה מֵרֹב הַקְּדוּשָׁה שֶׁלּוֹ, מָה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִרְאוֹת בְּעֵינַיִם רְגִילוֹת